Monday, August 4, 2008

Interview

20/7/08
Hari ni aku dapat surat interview dari Kementerian Pelajaran Malaysia(KPM). So, pada 29/7 aku kena interview laa.. Pada hari ini juga aku dapat surat jemputan ke konvo dan surat senat(srt tamat pengajian). Keduanya surat penting. Kawan-kawan aku dah dapat seminggu awal lagi. Ntah nape postman lambat hantar kat rumah aku, risau jer aku sblm ni….

21/7/08
Aku ke SMK Che Tom hari ni. Kali ni aku ke sekolah sebab nak sah kan sijil-sijil yang diperlukan untuk interview nanti. Di samping tu, aku sempatla jumpa student2 aku dulu serta 2-3 orang cikgu kat sekolah tu.

Dapat sedikit tips untuk interview dari cikgu Nuris. Dia kata cuba la tengok-tengok pasal PIPP(Pelan Induk Pembangunan Pendidikan 2006-2010) juga ambil tahu la sape menteri-menteri yang berkaitan dengan pendidikan. Member-member aku juga ada sebut pasal ni. Kiranya ni soalan favorites la ni??

Aku tak pernah belajar dan tak pernah tahu pun sebelum ni pasal PIPP. Aku search kat internet dan aku lihat PIPP ni merupakan salah satu rncng Malaysia ke-9 (RMK-9) dan ia terdiri daripada 10 bab. Ia bertujuan utk memperkasakan lagi system pendidikan di Negara ini.

23/7/08

Member aku kat Kelantan dah kena interview hari ni. So, aku tanyala Ida pasal interview dia. Dia kata dia tak kena interview pun. Kena buat periksa insak jer. Rupenya, interview tu untuk sapa-sapa yang dapat pointer bawah 2.75.

Hepinya aku dengar tak payah interview. Hehekk. Tapi, tu kat Kelantan, sama ke ngan kat Kedah ni??huhu… Esok, bebudak Perlis pulak interview, so, kita lihat sama tak sistemnya.
Tapi aku rasa mestila sama, ye tak?? Kalau tak, tak adilla.. Kalau ikut logik pun, betul la kan. Tak kan nak interview semua orang, ramai tuh, mesti tak sempat punyerlaah. Bukan dari USM jer, UPSI lagi serta dari Uni lain lagi.

24/7/08
Hari ini pulak student dari Perlis kena interview. Seperti biasa, aku korek-korekla rahsia dari diorang ni. Sama macam Ida kata, Lia bagitau pemegang biasiswa KPM yang dapat pointer atas dari 2.75 tak payah interview.

So, hepi betul la aku hari ni.. Ye ye ye.. Tak payah interview!!!. Legalah hati aku skg. Bukan apa, asal nak interview jer mesti kecut juga perut aku. Haha..

Menurut kata Lia, nanti kena jawab soalan insak jer. 135 soalan dalam masa 30minit, 2 pilihan jawapan jer. Rasanya tak susah kot, hopefullylah…

Kak Ipaq aku interview DPLI(Diploma Pendidikan Lepasan Ijazah) hari ni kat UUM, masa interview tu dia kata diorang siap suruh dia bernasyid lagi. Punyalah aku pulun gelak, ada pulak suruh nanyid.hehekk.. Aku pun dok fikir, kalau aku yang kena nyanyi, lagu ape ek aku nak nyanyi. K, lagu ni lah….

“ sepohon kayu daunnya rimbun, lebat bunganya serta buahnya, wpn hidup beribu tahun kalau tak sembahyang apa guna, wpn hidup beribu tahun kalau tak sembahyang apa gunanya”…

29/7/08
Segalanya lancar hari ni, Alhamdullilah… Aku jawab je soklan tuh, sebenarnya soklan macam ni cuma nak uji sahsiah kita jer. Sesape yang tak pasti ape itu INSAK, aku akan explain kat bawah ni, sesape yg dah tahu tu boleh skip je perenggan bawah ni.

INSAK adalah singkatan bagi Inventori Sahsiah Keguruan. Soklan-soklannya tak susah cuma kita perlu pilih yang mana terbaik antara yang terbaik jer. Contoh2 soklan itu…

1) Anda sakit jadi anda cepat marah.
a) Wajar
b) Tak wajar

2) Anda terlewat ke mesyuarat kerana menghadiri majlis rasmi lain yang diadakan.
a) wajar
b) Tak wajar

3) Anda perlu menghadiri mesyuarat, tiba dipertengahan jalan, anda ternampak berlaku satu kemalangan.
a) anda meneruskan perjalanan kerana takut lewat ke mesyuarat setelah mendapati ramai yang sudah membantu
b) anda turun membantu wpn melihat ramai orang berada di situ.

Soalannya tak susah kan?? Tapi ada yang aku confuse gak nak pilih mana yang paling baik ni. hehekk.

Soalannya ada 135 soalan dan perlu dijawab dalam masa 30 minit.

Oleh sebab lama je tak jawab exam, aku cam lambat sket menjawab soklan ni. Waktu orang yg jaga kami tu bagitau masa tinggal 10 minit je lagi, aku baru je jawab 90 soalan. So, kalut la aku jadi nyer, kot2 mana pun mesti kena habiskan gak soklan2 ni. Dalam kekalutan aku ini, tak sangka gak aku habiskan semua soklan ni dalam masa 5 minit. Maksudnya aku jawab 45 soklan dalam masa 5 minit jer..huh..Aku ada masa menyemak jawapan aku lagi 5 minit…

Perkiraan matematik aku tunjukkan kat bawah.
Masa yg diperuntukkan = 30 minit
Jumlah soklan = 135
135/30 = 4.5 (dalam 1 minit aku perlu menjawab 4 @ 5 soklan)
Maka, 1 soklan aku hanya boleh peruntukkan 12 hingga 15 saat sahaja, tak bole lebih….
90 soklan dijawab dalam 20 minit( 20 minit pertama)
90/20 = 4.5
Jadi, dalam 1 minit, aku telah jawab 4 @ 5 soalan..
45 soalan dijawab dalam 5 minit (5 minit terakhir)
45/5 = 9
Jadi, dalam 1 minit aku telah jawab
9 soalan

Okay, faham tak perkiraan math kat atas..?? K, aku explain..

Sebenarnya aku tak perlu kalut jawab, jika aku maintain jawab 4-5 soklan dalam masa 1 minit pun, aku dah bleh habiskan semua soklan tuh tetapi aku takde la masa untuk menyemak. Disebabkan aku agak kalut menjawab pada 5 minit terakhir(aku jawab 9 soklan dalam masa 1 minit) aku ada masa lagi 5 minit untuk menyemak..

So, korang rasa mana yg lebih baik??

a) Adakah aku perlu maintain jawab 4 hingga 5 soklan dlm 1 minit tetapi tak sempat menyemak.
ATAU

b) Aku dapat menyemak tetapi aku terpaksa kalut menjawab pada 5 minit terakhir(9 soklan dlm 1 minit).

Alahai, mana la aku sempat nak buat kira-kira plak sebelum jawab soklan tuh, skg ni aku cuma bgtau la sape-sape yg kena buat plak soklan INSAK ni, sape-sape jelah yg baca nih.. =)
Dah habis pasal interview…………………………………………………..

So, doakan aku agar dapat kat tempat-tempat yang aku mintak yer. Aku mintak area utara(@ lebih tepat, aku minta Kedah, Perak). Kawan aku kata yang aku ni tak berkembang, study kat sini nak keja pun kat sini, tak nak terokai dunia baru langsung. Apepun, aku ada alasan aku sendiri kenapa aku tetap ingin sentiasa berada di kawasan utara ini….
Tata titi tutu…..

PERHATIAN, mungkin ada perkataan2 yang aku gunakan tidak difahami, sila rujuk bawah :
Soklan = soalan
Kalut = membuat sesuatu dalam keadaan tegesa-gesa

No comments: