Tuesday, August 12, 2008

Ezora

Ezora adalah drama bersiri di TV3 yang ditayangkan pada setiap hari isnin hingga khamis jam 6.30-7.30 petang.

Sebelum aku cakap benda yang aku nak cakap ni, aku bagitau dulu sinopsis crite ni untuk memudahkan anda memahaminya.

Synopsis :
Ezora dan Reza telah lama bercinta dan berjanji untuk berkahwin. Mereka hidup susah dan tinggal di Kampung serta menghadapi masalah kewangan. Kemudian, Reza berhijrah ke Kuala Lumpur untuk mencari pekerjaan. Namun begitu, Reza bertemu Leeya yang kaya. Dipendekkan cerita….. Reza kahwin dengan Ezora(Ezora cari Reza kat KL). Dipendekkan cerita…. Reza kahwin pula dengan Leeya. Ezora dapat tahu dan mereka berpisah…. Dan… cerita bersambung dgn pelbagai krisis yang tak sudah………..

Dalam satu episode yang aku ingat………….
Babak antara Ezora dan Reza, Reza nak Ezora kembali kepada dia semula selepas dia dah ceraikan Leeya.

Reza pun pulun la pujuk Ezora balik kat sisi dia semula, macam2 la cakap pastu Ezora balas ni…

(I) Ezora : Saya bukan lelaki macam awak Reza. Yang mampu mencintai perempuan lebih dari seorang. Saya seorang perempuan yang hanya mampu mencintai seorang lelaki sahaja….

Ada rasa cam ada yang tak kena dengan apa yang Ezora cakap ni tak??..hehe…

Kalau aku ubah sket skrip ni boleh??? (jgn marah ye!)..hehekk.

(II) Ezora : Saya bukan seperti awak Reza, awak mungkin dapat mencintai perempuan lebih dari seorang tetapi…..bla bla bla…..

Anda lebih memilih skrip I atau II???? Kenapa???

Kalau suruh aku pilih, tentu la aku nak II sebab aku yang ubah balik skrip asal.. hehekk. Bukan sebab tu laa, Ezora tu mestila perempuan kan. Jadi, apsal dia kata, ‘saya bukan lelaki macam awak Reza’ ( memangnya dia juga lelaki ker??..he2) , kalau dia cakap macam tu, aku faham yang Ezora ni pun seorang lelaki laa.. Ye tak?? Stuju ngan aku tak?? [tak stuju pun xpelah, aku merajuklaa..huhu].

Tak kira… tak kira… nak bagi hampa setuju ngan aku jugak..hehekk…
Aku bagi contoh lain yang punya maksud sama.

CONTOH :
[ andaikan seorang lelaki yang cakap ni]
Ali : Aku bukan perempuan macam hang yang mengada-ngada lebih.

MAKSUD : Ali tidak seperti seorang perempuan seperti kawannya yang suka mengada-ngada.

PENJELASAN : ‘ aku bukan perempuan macam hang’ = aku perempuan tetapi perempuan yang tidak sama seperti kamu. Hakikatnya, Ali kan seorang lelaki kan. Jadi, aku rasa ada percanggahan kat sini…kerna itu aku rasa ia tak sesuai..

Sekarang anda setuju ngan aku tak??? Tak stuju lagi?? Tak pe lah… kita mungkin mempunyai pendapat yang berbeza..ye tak??

Post kali ni, aku nak cakap pasal ni je…
Kesimpulannya, kalau skrip kat TV yang aku rasa cam tak sesuai sket, aku kadang2 dapat kesan. Hakikatnya skrip sebenar aku(percakapan harian aku) sendiri, aku tak dapat kenal pasti… mungkin aku dah tersalah cakap, aku sendiri tak sedar…. Mungkin aku dah cakap sesuatu yang tak sepatutnya, aku tak perasan.. … mungkin ayat yang aku cakap tak sesuai juga… dan semua itu mungkin kerna kelemahan yang ada padaku…. ( muhasabah diri)

Aku mengalu-alukan pendapat anda diluar sana jika ingin membetulkan apa yang aku tulis ini… =)

Loghat kedah yang aku guna:
Pulun = bersungguh-sungguh
Hampa(bukan bermaksud kecewa) = kamu semua

1 comment:

teratakdamai said...

Cikgu Imah juga seorang yang teliti..Cekap lagi hebat..Memang layak jadi cikgu nii...