Wednesday, July 9, 2008

Kami Guru Malaysia!!

10 Tahun dulu :

Aku masih kat sekolah lagi. Pakai baju putih dan berkain biru. Dah lebih 10 tahun aku dengar lagu nih rupenya. Tanggal 16 mei lagu ini akan dinyanyikan oleh guru-guru dihadapan pelajar-pelajarnya.

" Kami guru Malaysia

Berikrar dan berjanji

................................ "

Seronok juga dengar cikgu-cikgu menyanyi nih, ada yang tak ingat lagu nih, masih rujuk lirik lagu lagi. Ada yang macam dah pro, mungin juga dah ingat lagu nih sebab setiap tahun nyanyi.

4 Tahun dulu :

Aku mula masuk USM, memilih kos sains dengan pendidikan merupakan pilihan pertama aku dari 8 pilihan yang lain. Alhamdulillah dapat pilihan pertama. Pertama kali kena nyanyi lagu nih bersama teman-teman seperjuangan yang lain.

Mula-mula rasa nak tergelak juga sebab pada aku hanya cikgu-cikgu yang akan nyanyi lagu nih tapi aku belum lagi, yelah kan baru masuk U jer. Tapi aku mungkin dah lupa.. aku kan bakal guru, jadi kenala nyanyi lagu nih. Jadi, kami pun nyanyi la beramai-ramai...

" Mendidik dan memimpin

Putera puteri negera kita

..................................... "

3 bulan dulu :

Aku buat praktikal kat sekolah. Dari awal bulan 1 sampai hujung bulan 4. Jadi, tak berpeluangla nak nyanyi lagi lagu nih sebab hari guru kan bulan mei. Tak merasa aku nak berhari guru bersama-sama.

Jadi guru praktikal memang best, sekurang-kurangnya aku boleh nampak yang pelajar lebih mesra dengan guru praktikal. Mungkin juga sebab mereka tahu yang cikgu praktikal ni tak kan lama di sekolah.

Ada pelajar yang nak aku jadi kakak angkat mereka, ada yang melambai-lambai tangan dan menjerit panggil aku walaupun aku dok kat blok yang lain dari mereka, ada yang nak tolong angkat beg, ada yang nak aku berkenalan dengan abang-abang mereka dan macam-macam perkara lagi.

1 tahun akan datang :

Mungkin aku dah jadi cikgu waktu tuh(skg aku tunggu posting). Aku ingin nyanyi lagu nih. Tentunya aku akan bawa lirik skali sebab aku tak hafal lagu nih.

" .........

Amanah yang diberi

Kami tak persiakan

Apa yang kami janji

Tunai tetap kami tunaikan "

Sebenarnya nak citer pasal lagu jer, tapi ntah ape-ape ntah aku ngarut kan.... Jadi, hayatilah lagu di atas. Kepada bakal-bakal guru seperti aku, dengarlah lagu ini bebaik, anda pasti sukakannya...hahahaaaaa

No comments: