Wednesday, April 8, 2009

marah sebab sayang??

Bila bergelar seorang guru ni, aku tak dapat nak lari dari nak marah-marah bebudak aku ni. Sampaikan satu hari tu ada sorang budak ni cakap, "cikgu napa marah sangat ni, nanti dapat penyakit". Huh...

Pantang betul aku bila aku dok tengah explain kat depan, ada budak bercakap kat belakang. Huh.. Tak tahu laa, budak-budak ni memang suka bercakap. Sekarang aku dah jadik sedikit ganas. saper-saper yang cakap banyak, aku sumbat jer mulut diorang dengan kertas. Aku tak bagi diorang buka kertas tu sampai kelas aku habis.

Pertama, bila aku buat macam tu, bebudak yang lain juga turut diam. Aku akan sumbat mulut diorang setelah 3 kali amaran aku bagi. Jadik, diorang tak boleh nak marah2 aku sebab diorang sendiri yang mengaku diorang bising. So,itulah hukumannya...

Aku marah-marah bukan sebab aku benci kat bebudak ni. Niat aku, aku nak semua orang dengar apa yang aku sedang terang kat depan. Kalau bising, macam mana nak faham, aku nak diorang tumpukan perhatian jer.

Takder la, aku dapat gaji, so, dah jadi tugas aku la kena mengajar sampai diorang faham. Lagi..... aku nak bebudak ni beradab sket dengan cikgu. Bukan nak suruh hormat cikgu macam raja tapi sekurang-kurangnya hormatilah guru itu seperti menghormati ibubapa mereka...

No comments: